دسته اول ، برنامه هایی که برنامه نویس یک بار اونا رو می نویسه و کامپایلر خودش برای هر سیستم عامل یک نسخه جداگانه تولید میکنه که برای این دسته میشه به زبان کیلیکس که مشابه زبان دلفیه و برای برنامه نویسی ویندوز و لینوکسه اشاره کرد.
دسته دوم برنامه هایی هستند که توسط زبان های تفسیر شده نوشته می شوند و توسط مفسر های موجود در هر پلتفرم قابل اجرا هستند و زبان های تفسیری به اون دسته از زبان های برنامه نویسی گفته می شه که برای استفاده از اونا نیازمند یک مفسر است.که برای این دسته میشه به برنامه هایی اشاره کرد که با htmlوjsنوشته می شن.
اما درسته زبان های چند سکویی قابلیت های زیادی در اختیار برنامه نویس قرار میده و کار برای برنامه نویس راحت میکنه ولی یک سری محدودیت هایی مثل عدم دسترسی مستقیم به تمامی امکانات پلتفرم و کاهش کارایی و سرعت نرم افزار به همراه داره.
خب تا اینجا با نرم افزار های چند سکویی آشنا شدید ، بریم سر بحث خودمون ، یعنی زامارین چیست . زامارین جز دسته اول برنامه های چند سکویی هست.
زامارین یک شرکت نرم افزاری که در سال 2011 در ایالت کالیفرنیا توسط سازندگان پروژه متن باز Mono Android خلق شد. هدف زامارین این بود که به وسیله زبان برنامه نویسی سی شارپ بشه برنامه هایی برای هر سه پلتفرم اندروید ، ایفون و ویندوز فون نوشت که مرتبط با شعار زامارین بود ” یک بار بنویس و در همه جا اجرا کن ” ، که بالاخره در اوایل سال 2016 زامارین توسط شرکت مایکروسافت خریداری شد و این شروع تازه برای زامارین و مایکروسافت بود. که به وسیله سیاست های جدید مایکروسافت و استراژی جدید cloud first و mobile first یک شانس بزرگ برای زامارین و محصولاتش بود.
بعد از وقوع این اتفاق زامارین به محیط برنامه نویسی Visual Studio اضافه شد و سپس مایکروسافت در گردهمایی توسعه دهندگان خود اعلام کرد که توسعه دهندگان می توانند به صورت رایگان از قابلیت های زامارین در ویژال استدیو استفاده کنند و زامارین را بر روی تمامی نسخه های ویژال استدیو قرار داد که از جمله می توان به نسخه Community ویژال استدیو که رایگان است اشاره کرد.
در حال حاضر یک میلیون توسعه دهنده از 120 کشور دنیا از زامارین و محوصلاتش استفاده می کنند و کتابخانه زامارین بیش از 20000کامپونت قابل استفاده دارد .
با استفاده از زامارین شما می تونید یک کد سی شارپ در 2.6میلیارد دستگاه اجرا کنید.